Åldersklasser

7 mot 7: 2 x 15 min
9 mot 9 och 11 mot 11: 2 x 20 min

Tävlingsform

Färgelanda cup är sanktionerad av Dalslands FF och Svenska Fotbollförbundet och spelas enligt Svenska Fotbollsförbundets regler.

7 mot 7

Cupen spelas enligt grundprinciperna i "Fotbollens Spela Lek o Lär" och "Idrotten vill".

Samtliga spelare som finns med och är tillgängliga vid matchtillfället i åldersklassen ska få spela.

F10, P10

Spel i serieform utan slutspel eller att segrare utses. Det får inte ske en öppet redovisad nivåindelning i tävlingen. Sekretariatet/tävlingsledningen får däremot internt samla in resultat och göra en anpassning efter det inledande gruppspelet. Därför kommer söndagens matcher visas på hemsidan efter kl 19:00 på lördag. Detta för att skapa en bra miljö för barnen med jämna matcher.

Samtliga lag garanteras 5 matcher.

F11, F12, P11 och P12

Två olika spelformer:
alt 1. Slutsegrare koras.
Grundspel i serieform samt A- och B-slutspel. Samtliga lag garanteras 4 matcher.

alt 2. Spel i serieform utan slutspel eller att segrare utses.
Samtliga lag garanteras 5 matcher. Det får inte ske en öppet redovisad nivåindelning i tävlingen. Sekretariatet/tävlingsledningen får däremot internt samla in resultat och göra en anpassning efter det inledande gruppspelet. Därför kommer söndagens matcher visas på hemsidan efter kl 19:00 på lördag. Detta för att skapa en bra miljö för barnen med jämna matcher.

OBS! Var god ange önskad spelform i anmälan, under ”Eventuellt meddelande”.

9 mot 9 och 11 mot 11

Grundspel i serieform samt A- och B-slutspel.

Samtliga lag garanteras 4 matcher.

Tävlingsregler

Fritt antal avbytare får användas.

Förening som deltar med flera lag i samma åldersklass får inte flytta spelare mellan dessa lag.
OBS! Undantag från denna bestämmelse finns då man spelar 7mot7 i klass utan resultaträkning. Upp till två spelare kan flyttas till föreningens lånande lag i åldersklassen, så att laget därmed uppgår till max nio spelare. Spelare som tillfälligt flyttats till annat lag får endast spela en match i det laget, i nästa match lånas annan spelare etc… Består matchens motståndarlag av 8 spelare anpassas inlånet till det. Att tänka på är om att utlånande lag består av 7 el 8 spelare kan man inte flytta över 2 spelare i varje match.

Avgörande för lagens placering är:

1. Antal poäng
  2. Målskillnad
  3. Gjorda mål
  4. Inbördes möten
  5. Lottning

Vid oavgjort i slutspelen gäller:
1) Förlängning 2 x 5 min
2) För 7mot7: Precisionssparkar av boll, se text nedan.
För övriga: Straffsparkar

Precisionssparkar vid 7mot7 som urskiljningsmetod istället för straffar:
De sex utespelarna, som är på planen vid slutsignal, sparkar var sin boll mot en given punkt på ett avstånd av 18 meter. Sammanlagda kortaste bollavståndet till den givna punkten kvalificerar laget till fortsatt spel i slutspelet. Bollar som kommit längre ifrån än 4 m räknas som 4 m vid mätningen. Att föredra är att alla sex spelare sparkar sina bollar samtidigt. Denna metod är humanare för spelaren i dessa åldersgrupper, än straffar.

I övrigt enligt Svenska Fotbollsförbundets regler.

Dispenser:
Det är tillåtet att använda 2 överåriga spelare per match föutsatt:

• att det endast är spelare födda året före aktuell åldersgrupp
  • att spelarna inte deltagit i annat lag i cupen

Planer

9 mot 9 och 11 mot 11 spelas på fyra gräsplaner och eventuellt en konstgräsplan. 7 mot 7 spelas på gräs.

Domare

Legitimerade domare genom Dalslands Fotbollsförbund.

Priser

Diplom till alla deltagare i cupen. Föreningspris till A-, B- och C-finallagen. Gratis anmälan för ett lag kommande år för förening som vinner A-final. Medaljer till samtliga deltagare i A-semifinalerna och medaljer till samtliga deltagare i P10, P11, P12, F11 och F12.

Anmälan/Avgift

Avgiften är 1000 SEK per lag. Anmälan är giltig/bindande först när anmälningsavgiften mottagits till vårt bankgiro 636-1067.

Anmälningsavgifter återbetalas i sin helhet om cupen skulle behöva ställas in.

Vi förbehåller oss rätten att stryka anmälningar vid för få eller för många anmälda lag. Avgifterna återbetalas då i sin helhet. Vid för många anmälda lag stryks det lag med senast inbetald anmälningsavgift. Sista anmälningsdag 31 maj.

Matchprogrammet kommer att finnas på vår hemsida, senast v. 30 och finnas upptryckt i samband med ankomst.

Anmäl görs via anmälningsformuläret här på hemsidan.

Gästkort

Avgiften är 900 SEK/person som gäller för såväl spelare som ledare och inkluderar:

• 6 måltider
    fredag kväll: middag
    lördag: frukost, lunch och middag
    söndag: frukost och lunch
  • Logi fredag - söndag. Lagen inkvarteras i skolsalar och andra tillgängliga lokaler. Deltagarna tar själva med sig liggunderlägg och sovsäck.
  • Inträde till disco
  • Ledarträff

I samband med anmälan vill vi ha reda på om Ni avser att beställa gästkort. Exakt antal deltagare och avgift insätts på vårt bankgiro 636-1067 senast den 11 juli.

Camping

På vår tillfälliga camping vid Cupcentret Valboskolan finns möjlighet att ställa upp husvagnar och tält. Elektricitet, duschar och toaletter finns. För att garantera plats och elektricitet måste plats förbokas hos oss via förbokningsformulär på hemsidan. Observera att elförbrukningen (effektuttaget) är begränsat.

Avgifter:
Husvagn/husbil inkl el: 200 kr/per natt
Tält: 150 kr/per natt
Typ "militärtält": 250 kr/per natt

För övrigt boende kontakta:
Dalslands Folkhögsskola, Mona Karlén, 076-940 25 67
Färgelanda Turistbyrå, 0528-56 73 00

Servering

Kiosk o servering finns vid planerna och vid Cupcentret i Valboskolan

Upplysningar

Färgelanda IF:s kansli